Σήμερα 3/10 εορτάζουν:
- Άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης
- Αγία Δάμαρις η Αθηναία
- Άγιοι Ρουστίκος και Ελευθέριος
- Άγιος Θεόκτιστος
- Άγιος Διονύσιος Ιερομάρτυρας και οι μαρτυρήσαντες μαζί μ’ αυτόν Φαύστος, Γάιος, Πέτρος, Παύλος, Ευσέβιος, Χαιρήμων και άλλοι δύο μάρτυρες
- Άγιος Θεαγένης
- Άγιος Θεότεκνος
- Όσιος Ιωάννης ο Χοζεβίτης επίσκοπος Καισαρείας
- Όσιος Διονύσιος ο Έγκλειστος «εν τω Σπηλαίω»
Ο Άγιος Διονύσιος Ιερομάρτυρας, ο Αρεοπαγίτης
Ήταν διάσημος αθηναίος, φιλοσοφικότατος νούς και μέλος του ανωτάτου δικαστηρίου. Προσήλθε στο χριστιανισμό τον πρώτο αιώνα, διά του Αποστόλου Παύλου (Πραξ. ιζ´ 34). Μαρτύρησε στα χρόνια του αυτοκράτορα Δομετιανού (81-96 μ.Χ.). Στο Διονύσιο αποδίδονται και αρκετά θεολογικά συγγράμματα, από τα οποία παραθέτουμε σε μετάφραση ορισμένα λόγια του, σχετικά με την Αγιότητα, την Βασιλεία και την Κυριότητα του Θεού: « Αγιότητα, λοιπόν, είναι κατά την γνώμη μας η καθαρότητα ηασημάδευτη από οποιοδήποτε μίασμα, η πλήρης και ολότελα άσπιλη. Βασιλεία είναι η τακτοποίηση κάθε ορίου, κάθε τάξης, κανονισμού, κατάστασης. Κυριότητα δεν είναι μόνο η υπεροχή πάνω στους χειρότερους, αλλά και η συνολική των καλών και αγαθών και πλήρης ολοκτησία, καθώς και η αληθινή και αμετάβλητη βεβαιότητα. Γι᾿ αυτό και η κυριότητα ετυμολογείται από το «κύρος» και το «κύριο» και το «κυριεύον». Θεότητα είναι η πρόνοια που θεάται τα πάντα και με τέλεια αγαθότητα «περιθέει» (περιέχει) και συνέχει τα πάντα, τα γεμίζει με τον εαυτό της και υπερέχει από όλα όσα απολαμβάνουν τα δώρα της προνοίας της». (Περισσότερες και πιο συγκεκριμένες ιστορικές πληροφορίες για τη ζωή του Αγίου Διονυσίου δεν έχουμε πλην αυτών των λίγων που προαναφέραμε. Τα υπόλοιπα που αναφέρουν ορισμένοι Συναξαριστές ανήκουν στα πλαίσια της παραδόσεως και μόνο).
Ο Όσιος Ιωάννης ο Χοζεβίτης, επίσκοπος Καισαρείας
Ο Όσιος Ιωάννης στην αρχή είχε πέσει στην πλάνη των μονοφυσιτών. Όταν δηλαδή επί βασιλίσσης Πουλχερίας η Δ´ Οικουμενική Σύνοδος στη Χαλκηδόνα καταδίκασε τις αιρετικές δοξασίες του Ευτυχούς, ο Ιωάννης δεν θέλησε να δεχτεί την δογματική ερμηνεία και απόφαση της συνόδου αυτής. Αλλά το εσωτερικό της ψυχής του Ιωάννη δεν είχε εγωιστικά ελατήρια, ήταν δεκτικό, διότι οι πλούσιοι και ευσεβείς γονείς του, στη Θήβα της Αιγύπτου, τον ανέθρεψαν με την ανάλογη χριστιανική παιδεία. Έτσι ο Θεός ευλόγησε να απαλλαχτεί από την πλάνη του ως εξής. Κάποτε πήγε στην Ιερουσαλήμ, για να προσκυνήσει τον τάφο του Κυρίου και να δεχτεί εκεί την θεία κοινωνία. Πριν φτάσει η ημέρα εκείνη, ορθόδοξοι κληρικοί, φρόντισαν να τον διαφωτίσουν και να τον απαλλάξουν από την πλάνη του. Αλλά και πάλι ο Ιωάννης βρισκόταν σε αμφιταλάντευση. Την παραμονή λοιπόν της ημέρας που θα κοινωνούσε, άκουσε στ᾿ όνειρό του φωνή, που του έλεγε ότι είναι ανάξιοι να κοινωνούν όσοι χωρίζονται από την αλήθεια της ορθόδοξης εκκλησίας. Τότε ο Ιωάννης πείστηκε οριστικά. Όταν επέστρεψε στην Αίγυπτο, μόνασε στον τόπο Χοζεβά. Μάλιστα, τόσο πολύ ανέπτυξε τις αρετές της Ορθοδοξίας, που ο Θεός τον αξίωσε να θεραπεύει δαιμονισμένους με την προσευχή του. Κατόπιν τον έκαναν επίσκοπο Καισαρείας, αλλ᾿ αυτός επέστρεψε στο ασκητήριό του, όπου και πέθανε ευεργετώντας αναρίθμητες ψυχές με την ορθόδοξη διδασκαλία του.